ប្រព័ន្ធឆ្លងកាត់គយអាស៊ានតាមអនឡាញត្រូវបានសម្ពោធដាក់ឲ្យប្រើប្រាស់កាលពីម្សិលមិញដើម្បីពន្លឿនពាណិជ្ជកម្មទំនិញតាមផ្លូវគោកនៅតំបន់អាស៊ីអាគ្នេយ៍។
ប្រព័ន្ធនេះត្រូវបានបង្កើតឡើងដោយមានការគាំទ្រពីសហភាពអឺរ៉ុប ប្រព័ន្ធឆ្លងកាត់គយអាស៊ានតាមអនឡាញកំពុងធ្វើឱ្យមានភាពងាយស្រួលនៃចលនាដោះដូរទំនិញនៅទូទាំងតំបន់អាស៊ាន ដែលធ្វើឱ្យវាកាន់តែមានប្រសិទ្ធភាពនិងចំណាយតិច។
បន្ទាប់ពីការសាកល្បងនៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា ឡាវ ម៉ាឡេស៊ី សិង្ហបុរី ថៃនិងវៀតណាម ប្រព័ន្ធនេះត្រូវបានដាក់ឱ្យប្រើប្រាស់ជាផ្លូវការហើយ។
ចលនាឆ្លងកាត់ទំនិញក្នុងប្រព័ន្ធឆ្លងកាត់គយអាស៊ានតាមអនឡាញ (ACTS) ដំបូងបង្អស់ដែលទទួលបានជោគជ័យ បានកើតឡើងនៅថ្ងៃទី ២៣-២៤ ខែតុលានៅពេលដែលរថយន្តដឹកទំនិញមួយគ្រឿងធ្វើដំណើរពីប្រទេសសិង្ហបុរីឆ្លងកាត់ប្រទេសម៉ាឡេស៊ីទៅកាន់ប្រទេសថៃ។
ប្រព័ន្ធនេះនឹងដាក់ឲ្យដំណើរការនៅក្នុងប្រទេសមីយ៉ាន់ម៉ាក្នុងពេលឆាប់ៗខាងមុខនេះ ហើយអាស្រ័យលើតម្រូវការអាជីវកម្ម ក្រោយមកទៀតអាចត្រូវបានពង្រីកទៅដល់ប្រទេសប្រ៊ុយណេ ឥណ្ឌូនេស៊ីនិង ហ្វីលីពីន។
ឥឡូវនេះអ្នកដឹកជញ្ជូនអាចធ្វើសេចក្តីប្រកាសស្តីពីការដឹកជញ្ជូនឆ្លងកាត់តែមួយដែលគ្របដណ្តប់លើការដឹកជញ្ជូនទំនិញឆ្លងកាត់ប្រទេសជាច្រើន ដោយមិនចាំបាច់ធ្វើការប្រកាសពន្ធគយម្តងហើយម្តងទៀតឬផ្លាស់ប្តូរយានយន្តនៅតាមព្រំដែននីមួយៗ។
ការរៀបចំពិសេសអនុញ្ញាតឱ្យពាណិជ្ជករដែលអាចទុកចិត្តបានផ្ទុកទំនិញរបស់ពួកគេនៅឯទីតាំងផ្ទាល់ខ្លួនរបស់ពួកគេនៅក្នុងប្រទេសដែលចាកចេញ ហើយដឹកជញ្ជូនទំនិញទៅកន្លែងផ្ទាល់ខ្លួននៅឯកន្លែងផ្សេងទៀត។
ការបំពេញបែបបទគយនាំចេញលឿននៅតាមព្រំដែនជួយពន្លឿនការឆ្លងកាត់និងកាត់បន្ថយពេលវេលានិងចំណាយ ដែលត្រូវការសម្រាប់ការធ្វើពាណិជ្ជកម្មក្នុងតំបន់។ លោក Lim Jock Hoi អគ្គលេខាធិការអាស៊ានបានមានប្រសាសន៍ថា៖“ ការអនុវត្តប្រព័ន្ធឆ្លងកាត់គយអាស៊ានតាមអនឡាញដើរតួនាទីយ៉ាងសំខាន់ក្នុងការជួយសម្រួលដល់ការដឹកជញ្ជូនទំនិញក្នុងតំបន់។
លោកថា៖«ខ្ញុំជឿជាក់ថាប្រព័ន្ធនេះនឹងក្លាយជាឧបករណ៍ដ៏ប្រសើរបំផុតក្នុងការលើកកម្ពស់បណ្តាញពាណិជ្ជកម្មនិងផលិតកម្មរបស់អាស៊ានក៏ដូចជាបង្កើតទីផ្សារបង្រួបបង្រួមសម្រាប់ក្រុមហ៊ុននិងអ្នកប្រើប្រាស់របស់ខ្លួន។»
គូសបញ្ជាក់ថា ACTS ក៏អាចគាំទ្រដល់ការស្តារឡើងក្រោយវិបត្តិកូវីដ១៩ផងដែរ ដើម្បីពន្លឿនចលនាឆ្លង កាត់ជាពិសេសការផ្គត់ផ្គង់ថ្នាំពេទ្យ វ៉ាក់សាំង និងឧបករណ៍ការពារផ្ទាល់ខ្លួននៅក្នុងរដ្ឋសមាជិក។
ប្រព័ន្ធនេះត្រូវបានគ្រប់គ្រងដោយក្រុមគ្រប់គ្រងកណ្តាល ACTS អចិន្ត្រៃយ៍ដែលមានមូលដ្ឋាននៅក្នុងលេខាធិការដ្ឋានអាស៊ាននៅហ្សាកាតាប្រទេសឥណ្ឌូនេស៊ី ដោយមានការគាំទ្រពីកម្មវិធី ARISE Plus ដែលឧបត្ថម្ភថវិកាដោយសហភាពអឺរ៉ុប។
នៅឆ្នាំ ២០១៧ រដ្ឋមន្ត្រីសេដ្ឋកិច្ចអាស៊ានបានកំណត់គោលដៅភ្លោះនៃការកាត់បន្ថយថ្លៃដើមប្រតិបត្តិការពាណិជ្ជកម្ម ១០ ភាគរយនៅឆ្នាំ ២០២០ និងបង្កើនពាណិជ្ជកម្មទ្វេភាគីរវាងអាស៊ានរវាងឆ្នាំ ២០១៧ និង ២០២៥ ។ អាជ្ញាធរគយអាស៊ាននិងតាមដានចលនាទំនិញរបស់ពួកគេពីការផ្ទុករហូតដល់ការដឹកជញ្ជូន៕
ដោយ៖CEN
ប្រភព៖ VNS