Monday, September 22, 2025

ទំនាក់ទំនង : 0716140005

Address : #16 (Borey New World) St. 6A sk . Phnom Penh Thmey kh. Sen Sok ct., Phnom Penh 120913 Office: +85523232725 Tel: 017 93 61 91

​វិចារណកថា ៖ ពេលវេលា​ទុំ​ជោរ​សម្រាប់​កំណែទម្រង់​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​នៅ​កម្ពុជា​

​នៅ​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុ​ជានា​សព្វថ្ងៃនេះ ការរីកដុះដាល​នៃ​បណ្តាញ​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ព័ត៌មាន បានកើត​ឡើងជា​គំហុក​ដែល​លាយឡំ​ទៅដោយ​សភាព​វិជ្ជមាន​ផង និង អវិជ្ជមាន​ផង សម្រាប់​សង្គមជាតិ​មួយ​ដែល​កំពុង​ធ្វើ​សមាហរណកម្ម​ជាមួយនឹង​តំបន់​ផង និង ជាមួយនឹង សាកលលោក​ផង​។​

​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​នៅ​កម្ពុជា​កំពុងតែ​ត្រូវបាន​ចែកចេញជា​ពីរ​ប្រភេទ ដូច​តែ​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​នៃ​ប្រទេស​នានា​ក្នុង​តំបន់​អ៊ីចឹង​ដែរ គឺ​៖

១- ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​បែប​ប្រពៃណី​ដែល​រួមមាន កាសែត ទស្សនា​វ​ដ្តី ព្រឹ​តិ្ត​ប​ត្រ​ព័ត៌មាន ទិ​នា​នុប្ប​វត្ត​ន៍ វិទ្យុ និង ទូរទស្សន៍​ជាដើម​ហើយ​។​

២- ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​បែប​ទំនើប​មានដូចជា Facebook online TV online គេហទំព័រ ជាដើម​។​

​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ទាំងពីរ​ប្រភេទ ដូចខាងលើ​នេះ គេ​បានដឹងថា មាន​ម្ចាស់​ដល់​ទៅ​ពីរ​ប្រភេទ​ដែរ គឺ​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វ ផ្សាយ​រដ្ឋ មាន​រដ្ឋ​ជា​ម្ចាស់ និង​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ឯកជន មាន​ឯកជន​ជា​ម្ចាស់​។ នៅទីនេះ យើង​មិន​រៀបរាប់​ពី ឈ្មោះ​នៃ​ម្ចាស់​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​នៅ​កម្ពុជា​ទេ ពីព្រោះ​មាន​ច្រើនណាស់​ដោយសារតែ​និន្នាការ​ចង់​ធ្វើ​ម្ចាស់ ចង់​ធ្វើ​ថៅកែ ចង់​រកស៊ី​តាម​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ឲ្យ​មាន​ឆាប់​រហូតដល់​ថ្នាក់ អ​ជ្ញា​បណ្ណ​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​មួយ​មាន​ម្ចាស់​ម្នាក់​ជា​អគ្គនាយក​ផង ជា​អ្នកយក​ពត៌មាន​ផង ពោលគឺ ស្ថាប័ន​សារពត៌មាន​មួយ មាន​អ្នកធ្វើការ​តែ​ម្នាក់​គត់​, នេះ​ប្រហែលជា​ករណី​ពិសេស តែមួយគត់​នៅ​កម្ពុជា ដែល​ពុំមាន​ប្រទេស​ណា​ដូច​…​។​

​ភាព​ពិសេស​នៃ​កម្ពុជា​នេះ ក៏បាន​កើតឡើង​ពី​ភាព​ពិសេសៗ​នៃ​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ព័ត៌មាន​កម្ពុជា​យើង​ផងដែរ​។ សភាព​ពិសេស​ដែល​ធ្លាប់​កើតមាន​ពី​អតីតកាល​ក្នុង​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ព័ត៌មាន​កម្ពុជា ដែល​ពិភពលោក​ពុំដែល​ជួបប្រទះ​នោះ គឺ របាយការណ៍​មួយ​ដែល​បានធ្វើ​ពី ខែកញ្ញា ១៩៨៣ ដោយ​រណសិរ្ស​សាមគ្គី​សង្គ្រោះ​ជាតិ​កម្ពុជា ហើយ​ដែល​ត្រូវបាន​សារព័ត៌មាន​អន្តរជាតិ​ធំៗ យកទៅ​ផ្សព្វផ្សាយ​យ៉ាង​ល្បីល្បាញ​ទូទាំង​ពិភពលោក​នោះ គឺមាន​អ្នកកាសែត​ខ្មែរ ១៩១​នាក់ ដែល​បាន​ស្លាប់បាត់​បង់ជីវិត​ក្នុងសម័យ ប៉ុល ពត ចន្លោះ​ពីថ្ងៃ ១៧ មេសា ១៩៧៥ ដល់ ៦ មករា ១៩៧៩​។​

​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ព័ត៌មាន​កម្ពុជា ត្រូវបាន​ប្រោស​ឲ្យ​រស់រានមានជីវិត​ឡើងវិញ ដោយសារ​គុណបុណ្យ​នៃ​បក្ស​ប្រជាជន​បដិវត្តន៍​កម្ពុជា​ក្រោយ​ថ្ងៃ​រំដោះ ៧ មករា ១៩៧៩ ដែលមាន សម្តេច ហេង​សំរិន និង សម្តេច​តេ​ជោ ហ៊ុន សែន ដឹកនាំ​រៀងដរាបមក និង​មាននូវ​កេរ្តិ៍ឈ្មោះ​ឥស្សរជន នៃ​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​រដ្ឋ​មួយចំនួន ដូចជា លោក ជ័យ សា​ផុន លោក ឯម សំអាន លោក កែវ ប្រាសាទ ឯកឧត្តម ខៀវ កាញារីទ្ធ ឯកឧត្តម ឳ​ម យ៉ិនទៀង ។​ល​។​

​បើ​យើង​ងាក​មក​បច្ចុប្បន្ន​វិញ កម្ពុជា​បាននិងកំពុង​ស្ថិតនៅលើ​ស្ថានភាព​ទុំ​ជោរ​ទៅហើយ​នៃ​ការកែទម្រង់​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ , ប្រសិនបើ​កម្ពុជា​ចង់​សម្រេចបាន​ជោគជ័យ​ដល់​ការអនុវត្តន៍​កំណែទម្រង់​រដ្ឋ​ដ៏​ទូលំទូលាយ​មួយ និង​ស៊ីជម្រៅ​ប្រកបដោយ​ផ្លែផ្កា​រួមមាន កំណែទម្រង់រដ្ឋបាល​សាធារណៈ ការប្រឆាំង​អំពើពុករលួយ កំណែទម្រង់​កងកម្លាំង​ប្រដាប់អាវុធ កំណែទម្រង់​ច្បាប់ និង​ប្រព័ន្ធយុត្តិធម៌ ហិរញ្ញវត្ថុ​សាធារណៈ​។​ល​។ ទៅតាម​អ្វីដែល​គណបក្សកាន់អំណាច CPP ចង់បាន និង​ដោយមាន​កំណត់ទុកក្នុង​កម្មវិធី​នយោបាយ​សម្រាប់​ការកសាង និង​ការពារ​មាតុភូមិ ឆ្នាំ​២០១៨-២០២៣​។​

​តើ​ត្រូវធ្វើ​កំណែទម្រង់​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​តាមរបៀប​ណា​? ហើយ​នរណា​ជា​អ្នកដឹកនាំ​ធ្វើ​កិច្ចការ​នេះ​?

​សំណួរ​ពីរ​ដែលមាន​ចម្លើយ​តែមួយគត់ គឺ ទៅតាម​ច្បាប់​ជា​ធរមាន និង​ប្រាកដ​និយមនៃ​សង្គម​កម្ពុជា​បច្ចុប្បន្ន គឺ ÷ ក្រសួង​ព័ត៌មាន ជា​សេនាធិការ​របស់​រាជរ​ដ្ឋា​ភិ​បាល​កម្ពុជា សម្រាប់​កិច្ចការ​នេះ ដែលមាន ឯកឧត្តម ខៀវ កាញារីទ្ធ ជា​រដ្ឋមន្ត្រី​ប្រកបដោយ​ប្រជាប្រិយភាព​ខ្ពស់​ជាមួយនឹង​អ្នក​សារពត៌មាន អ្នកធ្វើការ​ក្នុង​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ ទាំង​រដ្ឋ ទាំង​ឯកជន​កម្រិត​ជាតិ និង​ឯកជន​កម្រិត​អន្តរជាតិ​។​

​ការបង្កើត​គណៈកម្មាធិកា​រ​កែទម្រង់​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​មួយ​សម្រាប់​កម្ពុជា​ដោយមាន​ភាគី​ពាក់ព័ន្ធ​ចូលរួម តាមបែប​ដែល​ភាសា​អង់គ្លេស ហៅថា Stake holder គួរ​ត្រូវបាន​ពិចារណា និង​បង្កើតឡើង​ដោយ​រួមមាន សមាសភាព ជា​ប្រធាន អនុប្រធាន សមាជិក​អចិន្ត្រៃយ៍ សមាជិក​ដែលមាន​បទពិសោធន៍ ជំនាញ​ការងារ​នៃ​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ មាន​ក្រមសីលធម៌​ដ៏​ល្អ​ប្រពៃ មានកេរ្តិ៍ឈ្មោះ​ល្អ ក្នុង​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ផ្ទៃក្នុង​ជាតិ​-​អន្តរជាតិ​ផង និង​ក្នុងចំណោម​មហាជន​ផង​។​

​គណៈកម្មាធិការ​កំណែទម្រង់​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ ត្រូវតែ​ជា​ស្ថ​ប័ន​ដែល​ត្រូវបាន​បង្កើតឡើង​ដើម្បី ធ្វើការ​ងារ​ឲ្យ​ទទួលបាន​ប្រសិទ្ធភាព​ខ្ពស់​សម្រាប់​ជា​ប្រយោជន៍​ដល់​សាធារណជន​ដល់ ប្រជាជាតិ​កម្ពុជា ជាពិសេស​បានជា​ប្រយោជន៍​ដល់​មនុស្ស​ច្រើន​ម៉ឺន​នាក់ ដែល​កំពុងតែធ្វើការ ប្រកប​របរ​ចិញ្ចឹមជីវិត​ក្នុង​វិស័យ​ព័ត៌មាន ឬ​ក្នុង​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​នេះ​ជាបឋម​។​

​គណៈកម្មាធិការ​កំណែទម្រង់​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ ត្រូវ​សិក្សា​ឲ្យ​បាន​ល្អិតល្អន់​តាមបែប​វិទ្យាសាស្ត្រ​ព័ត៌មាន វិទ្យាសាស្ត្រ​នយោបាយ​សេដ្ឋកិច្ច បទពិសោធន៍​ល្អៗ​របស់​បណ្តា​ប្រទេស​នានា ដែល​អាច​យកមកប្រើ​ប្រាស់​តាម​ស្ថានភាព​ពិត​នៅ​កម្ពុជា​បាន ដោយ​ត្រូវ​ពិនិត្យ​មើលទៅ លើ​សព្វសារពើ​នៃ​វិស័យ​ព័ត៌មាន ជាពិសេស​ការ​ផ្តល់យោបល់​ទៅលើ​ច្បាប់​ស្តីពី​របប​សារព័ត៌មាន ឆ្នាំ​១៩៩៥ ដ៏​សឹងតែ​គ​ម្រិ​ល​ទៅហើយនោះ ហើយ​ដែល​នឹង​ត្រូវធ្វើ​វិសោធនកម្ម​តាមបែប​កាត់​មួក​តម្រូវ​ក្បាល​អ្នក​ពាក់ និង​កិច្ចការ​ផ្សេងៗ​ដទៃទៀត ឲ្យ​តែ​ទាក់ទង​ទៅនឹង​កិច្ចការ​នៃ ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ ជាពិសេស​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ពិតប្រាកដ បានទទួល​ការទុកចិត្ត​ពី​មហាជន មិនមែន​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​បង្កើតឡើង​បែប​ពពុះ​សាប៊ូ បែប​រវើរវាយ ការពារ​ប្រយោជន៍​ថៅកែ ម្នាក់​គត់ ឬ​ក្រុម​តូច​ណាមួយ​ដែល​នាំ​ឲ្យ​ទៅជា​ការរារាំង​ដល់​ដំណើរ​ការកសាង​សន្តិភាព​អចិន្ត្រៃយ៍ និង​អភិវឌ្ឍន៍​សេដ្ឋកិច្ចសង្គម​ជា​និរន្តរ៍​ប្រកបដោយ​ចីរភាព​នោះទេ​។​

​គណៈកម្មាធិការ​កំណែទម្រង់​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ ត្រូវតែ​ជ្រួតជ្រាប​នូវ​គោល​គំនិត​ស្មារតី​ថ្មីៗ និយម​ទាន់សម័យ​ទំនើប ដូចជា ត្រូវ​មានគំនិត​លើកតម្កើង​ប្រយោជន៍​ជាតិ ឧត្តមភាព​ជាតិ កិត្យានុភាព​ជាតិ និង​អន្តរជាតិ​របស់​កម្ពុជា​ដូចជា ៖

១- ត្រូវ​បន្ត​អភិវឌ្ឍន៍​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ជាតិ​ក្នុង​បរិបទ​មិន​ចំណាយ​ខ្ជះខ្ជាយ​ថវិកា​បង់ពន្ធ​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​។​

២- លើកទឹកចិត្ត​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ឯកជន​ក្នុងការ​ផ្សព្វផ្សាយ​ព័ត៌មាន​ទូទៅ​ដោយ​ធានា​ផលចំណេញ​របស់​ឯកជ​ន​ផង និង​ប្រយោជន៍​សាធារណៈ​ផង​។

៣- លើកកម្ពស់​ការផ្សាយ​ព័ត៌មាន​ពិត និង​ត្រឹមត្រូវ ឈរលើ​ស្មារតី​ទទួលខុសត្រូវ និង គោរព​សីលធម៌​វិជ្ជាជីវៈ​។

៤- រក​វិធី​ធ្វើ​របៀប​រដ្ឋ​ចម្រុះ​ឯកជន ចំពោះ​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ឯកជន​ណា​ដែល​នឹង​ពិនិត្យ​មើលទៅ​ឃើញថា អាច​នឹង​ក្ស័យធន​ដោយ​ខ្វះខាត​ធនធានមនុស្ស និង​ការគ្រប់គ្រង​មិន​ត្រឹមត្រូវ តាម​បែបបទ​គោលការណ៍​សេដ្ឋកិច្ច​ទីផ្សារ ដើម្បី​ធានា​នាំ​ឲ្យ​មានការ​បាត់បង់​ការងា​រ​ក្នុង​ទ្រង់ ទ្រាយ​ធំ​។

៥- ចាត់វិធានការ​ដោយ​គ្មាន​យោគយល់​ទៅលើ​ការផ្សាយ​ព័ត៌មាន​ក្លែងក្លាយ​បន្ត អសន្តិសុខ អ​សណ្តាប់ធ្នាប់ អសីលធម៌​ប្រាសចាក​វប្បធម៌​ប្រពៃណី​ខ្មែរ តាម​គ្រប់​រូបភាព សំដៅ​ធានា​ឲ្យ​ខាងតែបាន​នូវ​ការ ការពារ​សុខសន្តិភាព ស្ថេរភាព​នយោបាយ និង​អភិវឌ្ឍន៍​សេដ្ឋកិច្ច​- សង្គម ជា​យូរអង្វែង​ឆ្នាំ​។​

​សូម​ជ្រើស​រើសយក​កំណែទម្រង់​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ដោយ​ល្មមៗ​គ្មាន​បង្អង់ ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ណាក៏ដោយ បើ​មានការ​កែទម្រង់​បានល្អ និង​បន្ត​រំកិល​រស់នៅ​បាន​ត​ទៅមុខទៀត ផ្ទុយទៅវិញ បើ​ពុំ​ដូច្នោះ​ទេ ការបាត់បង់​ការងារ​នឹង​មកដល់ ការ​ក្ស័យធន​នឹង​កើតមានឡើង​។​

​សូមឱ្យ​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​នីមួយៗ​ប្រឹងប្រែង​ឡើង​ដោយ​ខ្លួនឯង សូមអ្នក​ធ្នើ​ការ​នៅក្នុង​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​គ្រប់ៗ​រូប ភ្ញាក់រលឹក​ដឹង​មុន​ពី​ជោគវាសនា​ល្អ ឬ​មិនល្អ​របស់ខ្លួន វា​អាស្រ័យ​ទៅដោយ​ខ្លួន​អ្នក​តែប៉ុណ្ណោះ​។​

​សូមបញ្ជាក់ថា ឆ្នាំងបាយ​លេខ​១០ មិនអាច​រំលែក​ទៅ​មនុស្ស​រាប់សិប​នាក់​បានទេ​, ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ធំ​សមរម្យ​ល្មម​មួយ​ប្រកបដោយ​គុណភាព និង​ទុកចិត្តបាន​សម្រាប់​បណ្តាជ​ន​ខ្មែរ​នៃ ប្រមាណ​១៦​លាន​នាក់ មិនត្រូវ​សំពីងសំពោង​តាមបែប​ក្បាលដំរី​កន្ទុយ​កណ្តុរ​នោះ និង​តាមបែប​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ផ្លែ​ល្វា​នោះឡើយ​។​

​ប្រសាសន៍​ណែនាំ​ដ៏​ថ្លៃថ្លា​របស់ សម្តេច អគ្គមហាសេនាបតី​តេ​ជោ ហ៊ុន សែន នាយករដ្ឋមន្ត្រី​នៃ​ព្រះរាជា​ណា​ច្រក​ម្ពុ​ជា នា​ឳ​កាស​ជួបជុំ​ជាមួយនឹង​អ្នកសារព័ត៌មាន នា​ថ្ងៃទី​១៤ ខែមករា ២០២០ នៅ​កោះ​ពេជ្រ រាជធានី​ភ្នំពេញ “​អ្នកសារព័ត៌មាន កុំ​បំពាន​សិទ្ធិ​អ្នកដទៃ កុំ​បំភ្លៃ​ការពិត​” គួរ​បានជា​ប្រទីប​បំភ្លឺ​ផ្លូវ​ដល់​គណៈកម្មាធិការ​កំ​ណែ​ទម្រង់​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ ប្រសិនបើ​គណៈកម្មាធិកា​រ​នេះ​ត្រូវបាន​បង្កើតឡើង ទោះបី​ក្រោម​ទ្រង់ទ្រាយ និង​រូបភាព​ណាក៏ដោយ​ចុះ​៕​ដោយ : មជ្ឈមណ្ឌល​ព័ត៌មាន CEN​

×