Monday, November 25, 2024

ទំនាក់ទំនង : 0716140005

Address : #16 (Borey New World) St. 6A sk . Phnom Penh Thmey kh. Sen Sok ct., Phnom Penh 120913 Office: +85523232725 Tel: 017 93 61 91

​កេរដំណែល​មន​-​ខ្មែរ​របស់​របាំ​ត្រុដិ​

​របាំ​ត្រុដិ ជា​កេរដំណែល​វប្បធម៌​មន​-​ខ្មែរ ដែលជា​ជនជាតិខ្មែរ​ព្រៃភ្នំ ដូចជា​ពួក​សម្រែ សួយ និង​ព​ណ៌េ ជាដើម ព្រមទាំង​ជនជាតិខ្មែរ​នៅ​ខេត្ត​ស៊ីសាកេត សុ​រិ​ន្ទ្រ សៀមរាប ពោធិសាត់ បាត់ដំបង តែងតែ​ប្រារព្ធ​ក្នុងពេល​ចូលឆ្នាំ​ខ្មែរ ឬ​ក្នុងពេលដែល​សត្វព្រៃ​រត់​ចូល​ស្រុកភូមិ​ជាដើម​។​

​តាម​ការពិត របាំ​ត្រុដិ​នេះ​គឺជា​បុណ្យ​ឆ្លង​ពី​ឆ្នាំ​ចាស់​ទៅ​ឆ្នាំ​ថ្មី ពី​ភាព​ឧបទ្រពចង្រៃ ទៅជា​ភាពសម្បូរ​ណ៍​សប្បាយ​ផូរផង់​។ ពាក្យ​ត្រុដិ ជា​ពាក្យ​សំស្ក្រឹត ដែល​បានន័យថា ដំណើរ​កាត់ ឬ​ផ្ដាច់​។ ដូចនេះ​គេ​សម្ដែង​របាំ​ត្រុដិ​ក្នុងពេលដែល​«​ឆ្នាំ​ចាស់​ដាច់ ដើម្បី​ត្រេ​ច​ផ្លាស់​ចូលឆ្នាំថ្មី​»​។ តាម​អត្ថន័យ​នេះ របាំ​ត្រុដិ​ដែល​ត្រូវបាន​ប្រារព្ធ​ធ្វើ​នោះ គឺ​ត្រូវ​កំណត់​ដំណើរ​កាត់ផ្ដាច់​នៃ​ឆ្នាំ​នីមួយៗ​ក្នុង​ទស្សនៈ​របស់​ជនជាតិខ្មែ​រ ដែល​បានរស់នៅ​ខ្ពង់រាប និង​វាលទំនាប​។​

​ដូច្នេះហើយ ក្នុង​ពិធីបុណ្យ​ឆ្លង​នេះ គេ​ប្រសិទ្ធិ​ពរជ័យ​សព្វ​សាធុការ​សម្រាប់​ឆ្នាំ​ថ្មី​ដែល​ចូលមក​ដល់ ដោយ​សេចក្ដី​រីករាយ​សប្បាយ​។ ក្នុងន័យ​ដដែល​នេះ ការដែល​គេ​មិន​ប្រារព្ធ​ពិធីបុណ្យ​ឆ្លង ឬ​ការមិន​ចូលរួម អបអរសាទរ​នូវ​របាំ​នេះ ដោយ​ប្រការ​ណាមួយ អាច​នាំមក​នូវ​រាល់​អំពើ​ទុក្ខសោក​ពុំខាន​។ នេះ​ជា​អត្ថន័យ ទីមួយ​នៃ​របាំ​ត្រុដិ​។ រីឯ​អត្ថន័យ​ទី​២ ក៏មាន​លក្ខណៈ​ប្រហាក់ប្រហែល​នឹង​នេះដែរ ពោលគឺ​គេ​រាំ​របាំ​ត្រុដិ ពេលដែល​សត្វព្រៃ ដូចជា​ត្រកួត ប្រើស ឈ្លូស ពស់ ចូលក្នុង​ភូមិ តាមពិត​គេ​ធ្វើឡើង​ក៏​ដើម្បី​ផ្ដាច់​ចេញពី ស្រុកភូមិ​រាល់​ឧ​ប​ទ្រព្យ​ចង្រៃ​ដែរ ហើយ​ពិធី​នេះ​មាន​ឈ្មោះថា ពិធី​ឡើង​ភូមិ ឬ​ពិធី​រាំ​ឡើង​ភូមិ​។​

​និ​មិ​ត្ដ​រូប​ដ៏​សំខាន់​នៃ​របាំ​ត្រុដិ​នេះ សម្រាប់​បញ្ជាក់​បង្ហាញ​នូវ​អត្ថន័យ​ស៊ីជម្រៅ ក្រៅពី​វត្ដ​មាន​របស់​ពួក​អ្នករាំ​កាន់​សញ្ញា​សម្រាប់​កំណត់​ទំនុកច្រៀង គឺ​វត្តមាន​របស់​អ្នករាំ​កាន់ដំបង​កោង​មួយ ធ្វើ​របៀប​ផ្សេង ដូច​តំណាង​ផាល​នង្គ័ល ដែល​នៅ​ខាងចុង​មាន ចង​កណ្ដឹង​ឬ​រោម​ក្ងោក​។ និមិត្តរូប​ចម្បង​មួយទៀត គឺ​វត្តមាន​របស់​អ្នករបាំ​ពីរ​នាក់​ទៀត​រាំ​ត្រាប់​តាម​ទន្សោង ដែល​ចែចង់​គ្នា​ដោយមាន​ពាក់​ស្នែងទន្សោង​លើ​ក្បាល​របស់គេ​ថែម​ទៀតផង​។ សត្វ​ប្រើ​សូមជម្រាបថា អ្នករាំ​របាំ​ទន្សោង​ទាំងពីរ​នេះ តំណាង​ព្រានព្រៃ​ដេញតាម​សត្វ​ប្រើស​ដែល​គេ​ត្រូវ​បរបាញ់​។ ករណី​មួយទៀត ដែល​បង្ហាញ​នូវ​លក្ខណៈ​ពិសិដ្ឋ​របស់​របាំ​នេះ គឺ​វត្តមាន​របស់​មនុស្ស​ព្រៃ​ម្នាក់ មុខ​លាប​ពណ៌​ខ្មៅ ក្បាល​រុំ​ដោយ​ផ្កា និង​ស្លឹកឈើ​ជា​រុក្ខជាតិ​ទេវតា​ថែរក្សា​ព្រៃភ្នំ​ដែល​ជួយ​ពួក​ព្រានព្រៃ​ក្នុងការ​បរបាញ់​។​

​ដូចនេះ តាមរយៈ​វត្ដ​មាន​របស់​តួអង្គ​គឺ​អ្នករាំ​របាំ​ដែល​ខ្លួន​ជាស​ត្វ ឬ​រុក្ខទេវតា ដែល​តំណាង​នូវ​សភាវៈ​ល្អ ឬ​អាក្រក់ យើង​អាច​សម្គាល់​នូវ​លក្ខណៈ​ពិសិដ្ឋ​របស់​របាំ​ត្រុដិ ដែលជា​ពិធីបុណ្យ​ឆ្លង​ផ្ដាច់​ឆ្នាំ​ចាស់​ចូលឆ្នាំថ្មី នៃ​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​យើង ដែលមាន​លក្ខណៈ​ជី​វច​ល​និយម ហើយ​លើសពីនេះ​ទៀត​នោះ គឺ​តួនាទី​របស់​របាំ នេះ​ក្នុងសង្គម​ខ្មែរ គឺ​ការផ្ដល់​ផលប្រយោជន៍​សុភមង្គល​របស់​មនុស្ស​ក្នុងសង្គម ដោយ​រួមរឹត​សម្ព័ន្ធភាព​សាមគ្គីភាព​របស់​ពួកគេ​ឡើងវិញ​។ ទស្សនៈ​បែបនេះ ពិតជា​ពុំមែន​ជា​កេរ​មរតក​វប្បធម៌​ឥណ្ឌា​ទេ ក៏ប៉ុន្ដែ​ជាម​រតក​វប្បធម៌​មន​-​ខ្មែរ ដែលមាន​អាយុ​ច្រើន​ពាន់​ឆ្នាំ​មក ហើយ មានតម្លៃ​ស្ថិតស្ថេរ​រហូតដល់​សព្វ​ថ្ងៃនេះ​។ គឺ​ក្នុង​«​ពិធី​របាំ​ឆ្លង​នេះ​» សាមគ្គីភាព​របស់​មនុស្ស​ខ្មែរ​គ្រប់ ឋានៈ​វណ្ណៈ​ក្នុងសង្គម​ត្រូវ​ពង្រឹង​ជាថ្មី​ឡើងវិញ ដើម្បី​ឈានទៅរក​វឌ្ឍនភាព​និង​សុភមង្គល​ដោយ​ក្ដីសង្ឃឹម​។ លក្ខណៈ​ពិសិដ្ឋ​មួយទៀត​របស់​របាំ​ត្រុដិ គឺ​ជំនឿ​លើ​បុព្វការី​ជន ក្រោមរូបភាព​សត្វ​ប្រើស ឬ​ក្ងោក​ដែល​ឆ្លុះ បញ្ចាំង​នូវ​ភាព​ឯកភាព​ផ្នែក​ជំនឿ​សាសនា​។ សូមជម្រាបថា ការដែល​ជនជាតិភាគតិច​(​ខ្មែរលើ​) និង​ជនជាតិខ្មែរ​ប្រារព្ធ​របាំ​នេះ ពុំមែន​ជាការ​ចៃដន្យ​ទេ ក៏ប៉ុន្ដែ​ទង្វើ​នេះ​បង្ហាញ​នូវ​វប្បធម៌​រួម​រវាង​ជនជាតិខ្មែរ ព្រៃភ្នំ​(​មន​-​ខ្មែរ​) និង​ខ្មែរ​តែប៉ុណ្ណោះ ព្រមទាំង​ចំណាស់​របស់​ប្រពៃណី​នេះ​ផងដែរ​៕​

×