ភ្នំពេញ ៖ អ្នកសារព័ត៌មានប្រមាណ ២១អង្គភាព បានបន្តផលិតព័ត៌មានពីសក្តានុពល សិប្បកម្មកែច្នៃប្រហុកសៀមរាប សំណាង សុធា ដែលស្ថិតនៅភូមិអារាញ្ញ សង្កាត់សៀមរាប ក្រុងសៀមរាប ខេត្តសៀមរាប កាលពីរសៀលថ្ងៃទី១០ខែកញ្ញាឆ្នាំ២០២៥ ដែលដឹកដំណើរទស្សនកិច្ចដោយលោកជំទាវ អ៊ឹម រចនា អនុរដ្ឋលេខាធិការ នៃក្រសួងកសិកម្ម រុក្ខាប្រមាញ់ និងនេសាទ សហការជាមួយ អង្គការអភិវឌ្ឍន៍ឧស្សាហកម្មសហប្រជាជាតិ (UNIDO) និងសហភាពអឺរ៉ុប ។
ក្រុមអ្នកសារព័ត៌មានបានចុះជួបផ្ទាល់ ផ្តិតរូបភាពពីខ្សែច្រវាក់ផលិតកម្មកែច្នៃប្រហុកសៀមរាប ផលិតផលកែច្នៃតាមបែបប្រពៃណី ដែលត្រូវបានចុះបញ្ជីជាម៉ាកសម្គាល់ភូមិសាស្ត្រទំនិញ GI ។
កម្មវិធីទស្សនកិច្ចសិក្សា និងផ្សព្វផ្សាយលើកទី៣នេះ ជាពេលវេលា និងឱកាសចុងក្រោយ ដើម្បីបង្ហាញអំពីសមិទិ្ធផល របស់ គម្រោងអភិវឌ្ឍន៍ជលផលក្រោយប្រមូលផល (CAPFISH-Capture) ទទួលហិរញ្ញប្បទានពីសហភាពអឺរុប នឹងបិទបញ្ចប់នាខែធ្នូ ឆ្នាំ២០២៥។
លោក យន់ សំណាង ដែលជាម្ចាស់សិប្បកម្មកែច្នៃប្រហុកសៀមរាប សំណាង សុធា បានថ្លែងប្រាប់ក្រុមអ្នកសារព័ត៌មានថា គម្រោង CAPFISH-Capture បានគាំទ្រលើការចុះបញ្ជីប្រហុកសៀមរាបជា ម៉ាកសម្គាល់ភូមិសាស្ត្រទំនិញ (GI)របស់កម្ពុជា ដែលមានរូបខ្ញុំ គឺលោក សំណាង សុធា ជាប្រធានសមាគម និងកំពុងពង្រីកទីតាំងផលិតកម្មថ្មី ហុកសៀមរាប GI។ គំនិតផ្តួចផ្តើមនេះរួមចំណែកថែរក្សាបេតិកភណ្ឌវប្បធម៌ ធានាការអង្កេតដាន លឺទីផ្សារក្នុងស្រុកនិងអន្តរជាតិ។ ការវិវត្តន៍ពីអាជីវកម្មលក្ខណៈគ្រួសារទៅជាសហគ្រាសប្រហុក របស់ខ្លួនឱ្យស្របតាមសៀវភៅបន្ទុកស្តីពី ប្រហុក និងពង្រឹងភាពប្រកួតប្រជែងរបស់ផលិតផលនឿលើទី GI ជួយឱ្យសហគ្រាសបង្កើនគុណភាព និងតម្លៃផលិតផល ទន្ទឹមនឹងការពារបេតិកភណ្ឌមុខម្ហូបខ្មែរផងដែរ
សម្គាល់ភូមិសាស្ត្រទំនិញ (GI) ក្នុងការផលិតប្រហុកសៀមរាប ជាម៉ាកសម្គាល់ភូ ប្រភពសម្គាល់ភូមិសាស្ត្រច្បាស់លាស់ពីតំបន់មួយចំនួនជុំវិញបឹងទន្លេសាប ផ្គត់ផ្គត់ដោយក្រុមប្រជានេសាទ ដូចមានកំល បន្ទុក។ សហគ្រាសប្រើប្រាស់ត្រីរ៉ស់ និងត្រីកំភ្លាញ ដើម្បីផលិតប្រហុក ប្រើត្រីម យចំនួនជុំវិញបឹងនេះសប្បកម្មកែច្នៃប្រហុកសៀមរាប សំណាង សុធា ប្រើប្រាស់ត្រីដែលមាន មួយឆ្នាំ ដើម ឃាត់នៅក្នុងសៀវ ដើម្បីទទួលបាន ផលិតផល ប្រើត្រីស្រស់ប្រមាណ ណ៤០តោនក្នុងមួយឆ្នាំ។
ម្ចាស់សិប្បកម្មកែច្នៃប្រហុកសៀមរាបរូបនេះបានថ្លែងថា ទើបចេញពីអាជីវកម្មលក្ខណៈគ្រួសារ ក្នុងឆ្នាំ២០០៤ សិប្បកម្ម សំណាង សុធា បានវិវត្តន៍ខ្លួនពីការកែច្នៃប្រហុកតាមបែបប្រពៃណី ទៅជាសហគ្រាសគំរូជំរុញការអភិវឌ្ឍប្រហុកនៅក្នុងខេត្តសៀមរាប។ ដំបូងឡើយ សិប្បកម្មកែច្នៃប្រហុក ប្រើប្រាស់ត្រីអន់គុណភាព សេសសល់ពីការផលិតត្រីងៀត ២-៣ដុល្លារ/គីឡូក្រាម។ ជលផល និងកិច្ចគាំទ្រពីគម្រោងរបស់ ARDB និងភូមិមួយផលិតផល មួយនាឆ្នាំ២០១០ សហគ្រាសបានបន្តកែលម្អបច្ចេកទេសផលិត ការអនុវត្តអនាម័យល្អ ការវេចខ្ចប់ និងការធ្វើទីផ្សារ ដើម្បីផលិតប្រហុកឲ្យ មាន និងលក់បានក្នុងតម្លៃត្រឹមតែ តាមរយៈ ការចង្អុលបង្ហាញពីរដ្ឋបាល នស្តង់ដារ ។ នៅឆ្នាំ ២០២២ សហគ្រាសបានកែលម្អទីតាំងកែច្នៃ ស្របតាមស្តង់ដារផលិតផលត្រីងៀត និងផលិតផលធ្លាប់ធ្វើពីត្រី រួម ដោយអនុវត្តតាមលក្ខខណ្ឌតម្រូវនិមិត្តសញ្ញាគុណ ភាពផលផលិតផលជលផលកម្ពុជា (CQS) ដែលស្ថិតនៅក្រោមកិច្ច គាំទ្រ ពីគម្រោង CAPFISH-Capture Capture គាំទ្រថវិកាពីសហភាពអឺរ៉ុប ។
លោកបានបន្ថែមទៀតថា ប្រហុកសៀមរាប មានក្លិនឈ្ងុយបែបវត្ថុដែលមានជាតិផ្អែម នៅពេលបើកគម្របកែវ ឬក្រឡប្រហុក មិនធុំ ក្លិនខ្យល់។ គេអាចសម្គាល់ “ប្រហុកសៀមរាប” បានតាមរយ:ក្លិនឈ្ងុយបែបវត្ថុផ្អែមដែលជាលក្ខណៈពិសេស ខុសប្លែកពីប្រហុកផ្សេងទៀត។ “ប្រហុកសៀមរាប” ដែលជាប្រហុកសាច់ គឺគ្មានវត្តមានឆ្អឹង ព្រុយ ជាយក្រែង (ព្រុយខ្នង) ស្រកា ដុំខ្លាញ់ និងដុំពោះរបស់ត្រីក្នុងសាច់ប្រហុក និងម្យ៉ាងទៀតនៅពេលដាក់ប្រហុកលើបាត ដៃហើយក្តាប់ដែននោះមិនបណ្តាលឲ្យមុតដៃឡើយ។
ក្នុងឱកាសនោះដែរ លោកយាយអាយុ៦៨ឆ្នាំ ដែលជាអ្នកចាស់ទុំក្នុងភូមិនិងជាអ្នកជំនាញខាងធ្វើប្រហុកនេះ បាននិយាយថា ប្រហុកដែលមានឈ្មោះល្បី និងបានទទួលស្គាល់ដោយប្រជាជនខ្មែរជាទូទៅគឺ ប្រហុកសៀមរាប។ ភាពល្បីល្បាញរបស់ប្រហុកសៀមរាប ចាប់ផ្តើមពីសម័យសង្គមរាស្ត្រនិយមដោយសារលក្ខណៈពិសេសរបស់ ប្រហុកសៀមរាបផ្ទាល់គឺ ក្លិនឈ្ងុយផ្អែម មានពណ៌លឿងស្រាល ឬពណ៌ស៊ីនួន គ្មានឆ្អឹង គ្មានព្រុយ។ កត្តា ផ្សេងទៀតដែលជួយផ្សព្វផ្សាយឱ្យប្រហុកសៀមរាបកាន់តែល្បីគឺ ភាពល្បីល្បាញរបស់ខេត្តសៀមរាប ភាពរីក ចម្រើននៃមធ្យោបាយធ្វើដំណើរពីភ្នំពេញទៅសៀមរាប និងការផ្សព្វផ្សាយពីមាត់មួយទៅមាត់មួយពីសំណាក់ ភ្ញៀវទេសចរណ៍ មន្ត្រីរាជការ និងអ្នកដំណើរដែលបានមកទស្សនា និងភ្លក់ម្ហូបដែលមានផ្សំជាមួយប្រហុក សៀមរាប។ កិត្តិនាមនេះបានធ្វើឱ្យប្រហុកសៀមរាប ក្លាយជារបស់បញ្ញើដែលសំខាន់ពីខេត្តសៀមរាបទៅ តំបន់ដទៃទៀត៕ រក្សាសិទ្ធដោយ៖សុទ្ធលី























